İnovasyon Nedir?
İnovasyon Sözcük Anlamı Ürün İnovasyonu: Bir işletme tarafından pazara sunulan, elle tutulup
gözle görülen nesneler ürün olarak adlandırılır. Bir işletmenin farklı, yeni,
değişik bir ürün geliştirmesi ve bunu pazara sunması ürün inovasyonu yapması
anlamına gelir. Ancak işletmelerin ürün inovasyonu yapmak için illa ki yeni bir
ürün üretmeleri gerekmez. Zaten var olan ürünlerini daha iyi, daha kaliteli,
daha üstün özelliklerde yapmak için değiştirir ve farklılaştırırlarsa da ürün
inovasyonu yapmış olurlar.
İnovasyon, Latince bir sözcük olan "innovatus"tan türemiştir. "Toplumsal,
kültürel ve idari ortamda yeni yöntemlerin kullanılmaya başlanması"
anlamındadır. Webster, inovasyonu "yeni ve farklı bir sonuç" olarak tanımlar.
Türkçe'de "yenilik", "yenileme" gibi sözcüklerle karşılanmaya çalışılsa da,
anlamı tek bir sözcükle ifade edilemeyecek kadar geniştir. Diğer yandan
"yenilik" ve "yenileme" "inovasyon" sözcüğü ile ifade edilemeye çalışılan
kavramın dışında da çağrışımlara yolaçmaktadır. Bu nedenle, "inovasyon"un teknik
bir sözcük olarak kabul edilip, tıpkı "teknoloji" sözcüğünde olduğu gibi
dilimize oturtulmasında yarar var.
İnovasyonun Tanımı
Günümüzün hızla değişen rekabet ortamında ayakta kalabilmek için şirketlerimizin
ürünlerini, hizmetlerini ve üretim yöntemlerini sürekli olarak değiştirmeleri ve
yenilemeleri gerekmektedir. Bu değiştirme ve yenileme işlemi "inovasyon" olarak
adlandırılır.
İnovasyonun Kayıtlı Tanımı
1- İnovasyon, süreç olarak, “bir fikri pazarlanabilir bir ürün ya da hizmete,
yeni ya da geliştirilmiş bir imalat yahut dağıtım yöntemine, ya da yeni bir
toplumsal hizmete dönüştürmektir”(OECD)
2- İnovasyon, dönüştürme süreci sonunda ortaya konan, “pazarlanabilir, yeni ya
da geliştirilmişürün, yöntem ya da hizmettir”(Avrupa Komisyonu, 1995).
İnovasyonun Uluslararası Tanımı
İnovasyon, bilginin (fikrin) ekonomik ve toplumsal faydaya dönüştürülmesidir.
İnovasyon yaratıcı bir fikirden kaynaklanır. Ancak, inovasyonda önemli olan
yaratıcı fikri yaşama geçirmek ve bundan bir kar elde etmektir.
Teknik Anlamda İnavasyon
İnovasyon yaratıcı bir fikirden kaynaklanır. Ancak, inovasyonda önemli olan
yaratıcı fikri yaşama geçirmek ve bundan bir kar elde etmektir.
Eğer yaratıcı bir fikir, uygulamaya yansıyamamışsa, “kar” yani “ticari bir
başarı” getirememişse inovasyon olarak kabul edilmemelidir. Yaratıcılık ile
inovasyon arasındaki en önemli farklılık budur.
İnovasyon Türleri
1- Ürün İnovasyonu
2- Hizmet İnovasyonu
3- Yönetim İnovasyonu
İnovasyon Örnekleri
En güzel inavasyon örneklerini yukarıda ilgili resimler bölümde sizin için
toparladık. İnavasyonun reklamdan tutun, hayatı kolaylaştıran tasarımlara,
teknolojiden tutun eğlenceye kadar her alanda kullanılabilir.
Örneğin güneşe göre yön değiştiren güneş panelleri teknolojik inavasyon
örneğidir.
Yukarıdaki örneklerde bahsettiğimiz, kumaş, domates tohumu ve yumurta birer
üründür. Bunların, pazardaki diğer kumaşlardan, domates tohumlarından ve
yumurtalardan farklı ve değişik olacak şekilde geliştirilip üretilmeleriyle
yapılan da ürün inovasyonudur. Yani, buruşmayan kumaş, daha verimli ve
hastalıklara dayanıklı domates tohumu ve çekici ambalajlarda satılan Omega 3’lü
yumurtalar ayrı ayrı birer ürün inovasyonudur. Ürün inovasyonu örnekleri için
tıklayınız...
Hizmet İnovasyonu: Bir işletme tarafından pazara sunulan, alıcılara
sağlanan faydalar hizmet olarak adlandırılır. İşletmeler, hem ürün, hem de
hizmet sunabildikleri gibi, sadece ürün veya sadece hizmet sunabilirler.
Örneğin, hastaneler ve oteller genellikle sadece hizmet sunarlar. Ama
restoranlar hem hizmet hem de ürün de sunarlar (yemekler onların ürünleridir).
Bir bilgisayar üreticisi ürün sunar; bilgisayar onun ürünüdür. Ama sattığı
bilgisayarı evimize kadar teslim ederse veya daha sonra bunun bakımını ve
tamirini yaparsa hizmet sunmuş olur.
Bir işletmenin yeni, farklı ve değişik bir hizmet geliştirip bunu müşterilerine
sunması hizmet inovasyonudur. Ürün inovasyonun da olduğu gibi, hizmet
inovasyonun da da daha önce sunulmayan bir hizmeti sunmak şart değildir. Zaten
sunulmakta olan hizmetleri daha çok müşteri çekecek şekilde değiştirmek ve
farklılaştırmak da hizmet inovasyonu yapmak anlamına gelir.
Bir hastanenin hastalarına elden vermekte olduğu tahlil sonuçlarını İnternet’ten
veriyor olması bir hizmet inovasyonudur. Böylece, hastalarının işini
kolaylaştırmış; tahlil sonuçlarını almak için hastaneye gitme zahmetinden
kurtarmış olur. Böyle bir hizmet sunduğu için de, uzak mesafelerde oturan ya da
işleri çok yoğun olan hastalar, bu hizmeti sunmayan diğer hastanelere gitmek
yerine, o hastaneye gitmeyi tercih ederler.
Pazarlama İnovasyonu: Ürün ve hizmetler pazara sunulmak amacıyla
geliştirilir ve üretilir. Ürün ve hizmetlerin daha çok satılması için daha fazla
sayıda müşteri çekebiliyor olması gerekir.
Daha fazla müşteri çekebilmek için, ürün ve hizmetlerde farklı, değişik ve yeni
tasarımların, ambalajların ve pazarlama yöntemlerinin geliştirilip kullanılması
pazarlama inovasyonu olarak adlandırılır. Önceki bölümlerde sözü edilen Omega
3’lü yumurtaları çocukların ilgisini çekecek ve onları yumurta yemeğe
özendirecek şekilde değişik paketlerde pazara sunan firma pazarlama inovasyonu
yapmış olur.
Pazarlama inovasyonuna başka bir örnek olarak İnternet üzerinden yemek siparişi
alıp bu siparişlerin müşterilere ulaştırılmasını verebiliriz. Bu hizmeti veren
işletme, Türkiye’nin çeşitli illerinde yaşayan kişilerin o ildeki restoranlardan
getirtecekleri yemekleri İnternet üzerinden sipariş etmelerine olanak
sağlayabilir. Bu şekilde, örneğin Erzurum’da oturan bir kişi, evine yemek
siparişi verecekse bunu işletmenin web sitesi adresini girerek bunu yapabilir.
Böylece kendi şehrinde bulunan ve bu siteye kayıt yaptırmış olan restoranlardan
istediği yemeği seçip evine getirilmesini sağlayabilir. Yemeklerini bu şekilde
satmakta olan restoranlar pazarlama inovasyonu yapmış olurlar ve böylece
İnternet’te yer almayan restoranlara göre rekabet avantajı kazanırlar. Bu
restoranların yer aldığı İnternet sitesini işleten firma da hizmet inovasyonu
yapmış olur. Daha önce kimsenin sunmadığı bir hizmeti sunarak (İnternet’ten
yemek sipariş etme hizmeti) gelir elde eder ve işini büyütür.
Organizasyonel İnovasyon: İşletmeler sadece ürün ve hizmetlerini
geliştirip farklılaştırarak inovasyon yapmazlar. Bir işletmenin rekabet avantajı
yakalayıp bunu koruyabilmesi için çalışma ve iş yapış yöntemlerini geliştirmesi,
farklılaştırması ve yenilemesi gerekir. Bu, geliştirme, farklılaştırma ve
yenileme faaliyeti organizasyonel inovasyon olarak adlandırılır.
Örneğin bir firmanın Japonlar tarafından 1990’larda geliştirilen “sürekli
iyileştirme” (kaizen) yöntemini kullanmaya başlaması bir organizasyonel
inovasyondur. Bu yönteme göre, işçiler de dahil olmak üzere bir firmadaki tüm
çalışanlar yaptıkları işle ilgili süreçleri iyileştirme konusunda söz sahibidir
ve sürekli olarak bu iyileştirme fikirlerine kafa yorarlar. Önerilen iyileştirme
fikirleri yöneticiler tarafından değerlendirilir ve uygun bulunanlar uygulamaya
konulur. Bu yöntem sayesinde başta Japon firmaları olmak üzere, dünya genelinde
sektöründe lider pek çok firma en düşük maliyet ve en yüksek kaliteyle üretim
yapıp rakiplerinin önüne geçmeyi başarmıştır. Bunun bir sonucu olarak da sürekli
büyüyüp istihdam yaratarak ülke ekonomilerine ve toplumlarına büyük faydalar
sağlamaktadırlar.